Metabits

Webdesign, «place ballet» og designkonvensjoner

Skrevet mars 15, 2012 i Webdesign Merket , , , ,

Tenkt deg du står på kjøkkenet ditt hjemme og lager mat. Redskap, ingredienser, målebegere og kokekar – alt kunne du funnet frem til i blinde. Bevegelsene går automatisk når du skal finne noe frem. Tenkt deg så om sist du var på et fremmed sted for å lagde mat – da gikk kanskje ikke alt like mye på skinner. Fenomenet med automatiske bevegelser på et sted er kjent som «place ballet», eller stedsballett på godt norsk, og beskriver hvordan vi gjør oss så kjent med de stedene vi oppholder oss at vi etterhvert ikke trenger å tenke før vi beveger oss.

Så hvordan kan vi bruke dette når det gjelder design av nettsider og andre interaktive flater? For det første må vi forstå at den siden eller applikasjonen vi lager tilhører en kategori. Eksempler på kategorier innen nettsider kan være nettbutikk, bedriftsnettside, blogg, osv. Hver av disse vil antakelig ha en konvensjon i hvordan navigasjon, bilder og annet innhold plasseres, og man bør være forsiktig med å bryte dem.

Hva med det «kreative» designet?

Krativitet hører selvfølgelig med, men kreativitet er noe som jobber best innenfor rammer. På samme måte som alle prosjekter bør ha et budsjett, bør også design utfolde seg innenfor gitte grenser. Det er dette som gir effektive løsninger.

Innen design er et godt verktøy å starte designprosesser med wireframes, som med enkle rammer og linjer sikrer komposisjonen, prioritering av elementer og intuitiv navigasjon. Her vil det også være lettere for den ikke så designkyndige i å bidra og man forelsker seg ikke i en visuelt vakker løsning som senere viser seg å ikke konvertere brukerne.

Les mer om stedsballett her

Marketplace as place ballet – a swedish example

Tilbake til Notater